125 jaar Zeelandia: Innovatie, veerkracht en familiegevoel
Dit jaar viert Zeelandia haar 125-jarig jubileum, een mijlpaal in de Nederlandse bakkerijsector. Wat begon in 1900 met een potje beschuitgelei, verkocht door oprichter Herman Johan Doeleman vanuit de keuken van zijn moeder, groeide uit tot een internationaal opererend familiebedrijf met een diepgeworteld gevoel van verbondenheid.
Van direct marketing “avant la lettre”, persoonlijke brieven aan bakkers door het hele land, tot revolutionaire innovaties als broodverbetermiddel Zea en het lossingsmiddel Carlo, Zeelandia heeft de sector continu verrijkt. Ook in moeilijke tijden, zoals de Tweede Wereldoorlog, de watersnoodramp van 1953 en de brand van 1998, bleef het bedrijf overeind dankzij de inzet en veerkracht van haar medewerkers.
Sinds de jaren ‘70 is Zeelandia actief in tientallen landen, mede dankzij strategische joint ventures en overnames, waaronder Jung in Duitsland. Ondanks de internationale groei blijft het familiegevoel centraal staan – “bij Zeelandia ben je geen collega, maar een Zeelandiaan.”
Tijdens de feestelijke viering in Zierikzee werd het jubileumboek Ons Zeelandia gepresenteerd, een eerbetoon aan 125 jaar ondernemerschap, innovatie en menselijkheid. Zoals de oprichter het ooit bedoelde, leeft zijn pioniersgeest nog altijd voort: Luctor et Emergo – ik worstel en kom boven.


